Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.09.2021 18:38 - Истории зад завесата
Автор: missana Категория: Поезия   
Прочетен: 444 Коментари: 2 Гласове:
4

Последна промяна: 10.09.2021 19:14

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

     С шахматната игра се запознах на доста ранна възраст. Но решаващ тласък за разбирането й ми дадоха партиите на руснака Александър Алехин, който постига фантастична победа с 6:3 в Буенос Айрес през 1927г. над непобедимия дотогава кубинец Хосе Раул Капабланка и Граупера, ставайки четвъртият световен първенец по шахмат. Малцина са които знаят, че болшевиките осъждат 18 годишният Алехин на смърт и той бива спасен със специален указ от първия премиер на Украйна - българинът Кръстьо Раковски, който бил страстен почитател на неговия шахматен талант. По тази причина Алехин емигрира във Франция и става единственият френски световен шампион по шах. Самият Раковски впоследствие е убит по заповед на Сталин по чисто политически причини.

      Анализирайки партиите на Алехин, аз бързо напреднах в играта и се научих да играя блинд на няколко дъски едновременно. От момента, в който вникнах в тънкостите на шаха не срещнах някой способен да ме победи. Бях постигнал нивото на Играча от новелата на Стефан Цвайг "Играчът на шах". Бързо откривах грешките на големите: Тал, Петросян, Спаски, Фишер, Корчной, Карпов и Каспаров. Опровергавах ги с филигранни анализи. С един такъв анализ опровергах победата на Каспаров над Корчной в 6-тата партия на мача им в Лондон през 1983г.. Доказах, че по фантастичен етюден начин Корчной е спасявал половинката. Това беше съдбовният момент в мача, защото до този момент Корчной водеше с 1:0 и при реми запазваше преднината си в първата половина от мача. Предоставих този анализ на гросмайстора по шахматна композиция Петко Петков /човек, когото дълбоко уважавах/. Той по това време работеше за в.Спорт и за списание Шахматна мисъл. Очаквах да публиква незабавно анализа ми във в.Спорт, заради актуалността му, но Петков се измъкна с финт, казвайки, че след три месеца ще освещава подробно мача в Шахматна мисъл и е за предпочитане да се изчака този момент. Доверих му се изцяло. Той обеща да запознае с анализа ми  гросмайстор Пъдевски, за да си каже и той мнението. Най-накрая анализът ми наистина бе публикуван в списанието, но от името на Пъдевски. Той започваше с думите:

"Тази фантастична възможност бе пропусната от световния шахматен печат".

За мое щастие бях премълчал финалния ход в анализа си, който беше много труден за откриване. Смятах да го дам в последния момент, за да се застраховам в случай на кражба. Пъдевски, който изобщо не подозираше за този ход цитираше всички ходове от анализа ми преди него и завършваше с констатацията, че Каспаров е трябвало да спечели и в този случай. Но точно този труднооткриваем ход променяше кардинално оценката на позицията и доказваше, че Корчной е постигал реми. Но историята не свършва дотук. Около месец след публикацията на Пъдевски, на вратата ми позвъни непознат и ме попита дали Пъдевски си е вкъщи. Тогава се сетих, че бях написал домашния си адрес на материала, който предадох на Петко Петков.

       След този случай уважението ми към Петков и Пъдевски рухна изцяло. Години по-късно, след 10 ноември 1989г., се засякохме с Петко Петков на спирката на Окръжна болница /сега Света Ана/. Направих се, че не го виждам и понечих да го отмина, но той ме спря. Извини ми се и каза, че тогава е можело да бъде уволнен, защото Корчной е дисидент. Затова не пуснал анализа ми във в.Спорт. За кражбата на Пъдевски не обели и дума. Предложи ми да му занеса каквото поискам, за да се реваншира като го  публикува /по това време той беше вече главен редактор на списание Шахматна мисъл/. Учтиво му отказах и пътищата ни завинаги се разделиха. А ето го и този паметен анализ. След 42-я ход на черните /Каспаров/ партията бе отложена за доиграване в следната позиция на шахматната дъска:

Бели: Це2, Та1, Та5, пешки: д3, д4, г4, х4

Черни: Це6, Тц3, Оф4, пешки: а3, б4, ф7, г7.

При доиграването Корчной правилно избра: 1.г5 и Каспаров отговори със

задължителното 1...Оц1. И отново Корчной намери единствено вярното

продължение: 2.х5!, на което последва незабавното 2...б3. Тук вече нервите на

Корной не издържаха и той изигра 3.Т5а3. Това продължение все още съхраняваше

възможността за равен изход на партията, но Корчной допусна груба грешка на 63-я

ход и загуби тази толкова важна половинка.

      Анализирайки детайлно позицията, стигнах до извода, че вместо играното от

Корчной 3.Т5а3, той е следвало да предпочете труднооткриваемият ход 3.х6!!, след

който играта придобива етюден характер. Ето го главният вариант на анализа ми:

3...б2! 4.хг баД 5.г8Д

И двете страни се обзаведоха с дами и позицията носи крайно двуостър характер.

Играта е от вида "Кой кого!". Затова черните са длъжни да влязат във форсиран

вариант: 5...Тц2 шах 6.Цф3 Тф2 шах  7.Цг3!! (точно този седми ход на белите бях

премълчал в анализа си. Той е много труден за откриване. Пъдевски не можа да го

открие самостоятелно. Той считаше, че белите са длъжни да вземат черния топ:

7.Цф2. Тогава наистина черните печелят форсирано след 7...Дд4 шах) . Сега за

черните няма нищо по-добро от продължението:


7...Оф4 шах 8.Цф2 Дд4 шах 9.Цг2 Дб2 шах 10.Цф3 Дв7 шах 11.Цф4 Дб4 шах 12.Цф3

Да5 13.г6!!, с обезпечено за белите реми.

 

 

 




Гласувай:
4



1. zemja - Моите поздравления, Мисана! –
10.09.2021 19:19
за изключителните ти умения по шах и
за достойното ти поведение!
цитирай
2. missana - Благодаря ти за толкова хубавия коментар, Земя. Дълбоко съм трогнат!
10.09.2021 23:59
zemja написа:
Моите поздравления, Мисана! – за изключителните ти умения по шах и за достойното ти поведение!

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: missana
Категория: Поезия
Прочетен: 5039028
Постинги: 2885
Коментари: 18680
Гласове: 3348
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031