Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.08.2012 22:53 - ОТКРИТО ПИСМО ДО ЛЮБОМИР ПАВЛОВ И ОГНЯН ДОНЕВ! ГОСПОДА ПОДПИШЕТЕ С МЕН ЕДНОГОДИШЕН ФРАНЧАЙЗ ДОГОВОР ДА ПРЕДСТАВЛЯВАМ ВЕСТНИЦИТЕ "ТРУД" И "24 ЧАСА
Автор: chavdar01 Категория: Политика   
Прочетен: 3142 Коментари: 4 Гласове:
5

Последна промяна: 19.08.2012 22:56

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
ЗА ДА МОГА ДА СВАЛЯ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА ГЕРБ И БОЙКО БОРИСОВ ОТ ВЛАСТ!
ЗНАМ ЧЕ МНОГО ВИ Е СТРАХ,НО ОПИТАЙТЕ!
ТАКА И ТАКА ВЕСТНИЦИТЕ ВИ ЩЕ БЪДАТ "КУПЕНИ" ОТ ПАШАТА!
ПОМИСЛЕТЕ!!!!!

Франчайзинг
от Уикипедия, свободната енциклопедия   Направо към: навигация, търсене image image Типичен МакДоналдс франчайз. image image Популярен български франчайз - Office 1 Superstore

Франчайзингът е вид стратегически съюз, която обикновено се прилага от компании с престижна търговска марка и утвърден имидж. При договора за франчайзинг компанията—носител на търговска марка (франчайзодател) предоставя при определени условия марката си на друга фирма, желаеща да развива същата дейност (франчайзополучател).

Мастър франчайз – франчайз системите се развиват най-бързо, като за големи територии или за цели държави се привличат Мастър франчайзополучатели. Те имат правото не само да откриват обекти, но и да преотстъпват франчайз права на други франчайзополучатели. Обикновено получателят на Мастър франчайза предоставя обучението и другите услуги, осигурявани от франчайзодателя, и разделя с него получените такси.

Договор за франчайзинг [редактиране]

Договорът за франчайзинг и самият франчайзинг като правен институт не са законово уредени и като понятия в българското законодателство. Легалната дефиниция на франчайз е дадена във финансов закон - Закона за корпоративното и подоходно облагане - съвкупност от права на индустриална или интелектуална собственост, отнасящи се до търговски марки, търговски имена, фирмени знаци, изработени модели, дизайни, авторско право, ноу-хау или патенти, предоставени срещу възнаграждение, за да се използват за продажба на стоки и/или за предоставяне на услуги. Изрична уредба договорът за франчайз в българския Търговски закон няма, от което следва, че не съществуват ограничения за обектите и субектите по такъв договор, или че същия може да бъде обвързан по силата на международното частно право от търговското право на страната на франчайзодателя. Обичайно на франчайзинг се предоставя известна търговска марка, може и по силата на тайна клауза в този договор.

Обект на договора и основен актив за франчайзополучателя е престижната марка, а заплащането обикновено се договаря като първоначално твърдо възнаграждение и процент от печалбата, реализирана от дейността на франчайзополучателя. Този тип ненаименoвани договори са най-добре разпространени в сферата на търговията на дребно и услугите и всички параметри подлежат на предварително договаряне.

По това франчайзингът съвпада с неизключителната или териториално изключителната лицензия на търговска марка (чл. 587 ТЗ). Освен това обаче франчайзодателят предоставя на другата страна ноу-хау, техническа помощ, резервни части, обучение на персонала, рекламни стратегии, концепция за управление и други характерни за самия бизнес материални и нематериални активи. От своя страна, франчайзополучателят се задължава да се придържа към зададените от франчайзодателя стандарти на качество на предоставяните продукти и услуги и да следва неговата маркетингова политика. Тоест франчайзополучателят е длъжен да изпълнява указанията на другата страна, като я допуска да прави проверки на качеството.

Франчайз-договорите могат да съдържат и клауза за изключителност, при която франчайзополучателят се задължава да предлага единствено стоки и услуги на франчайзодателя.

От гледна точка на правото на конкуренцията франчайзингът е вертикално интегриране на 2 предприятия, при което освен предоставянето на утвърдили се продукти, марки, практика и др. срещу заплащането на лицензионно и др. възнаграждение, се практикува уговаряне на цени, териториален обхват, начин и реклама на продажбите[1].

Франчайзингът може да бъде:

  • производствен (Product Franchising), при който франчайзополучателят има право сам да произвежда стоките, ползвайки предоставения му производствен опит, ноу-хау, търговски марки и други.
  • пласментен (Distribution Franchising), при който франчайзополучателят има право само да разпространява стоките / услугите, произвеждани / извършвани от франчайзодателя.
  • франчайзинг на услуги (Service Franchising), при който франчайзополучателят има право да извършва услугите на франчайзодателя.

Ползите от франчайзинг-договорите са двустранни.

  • За франчайзополучателя изгодата се изразява в това, че се възползва популярността на даден продукт, без да се налага да инвестира собствени средства в развиването на собствена продуктова гама и търговски марки.
  • Франчайзодателят, от своя страна, с минимални разходи развива дистрибуционната си мрежа на пазари, на които още няма присъствие.

При международния франчайзинг е от особено значение да се определи нивото на стандартизация на продуктите / услугите, тъй като успехът на франчайзодателя на външния пазар зависи до известна степен и от готовността му да приспособи продуктите си към изискванията на пазара, променяйки по този начин характеристиките на продукта, благодарение на които търговската му марка се е наложила. Колкото повече се налага продуктите на франчайзодателя да се адаптират към местните условия, толкова повече намаляват предимствата на този тип договор и основанията за сключването му.[2]

Сред най-често даваните за пример компании, развиващи се в международен план на базата на франчайз-договори, са „Subway“,„Макдоналдс“, „Дънкин Донатс“, „Кентъки Фрайд Чикън“, „Шел“. В България такива са Office 1 Superstore, "Форос- Национална Компания Недвижими имоти",сладкарници „Неделя“, аптеки „Санита“, хотели „Шератон“. Известен пример за франчайз в България е местната верига на Мосю Бриколаж, която е собственост на фирма контролирана от Иво Прокопиев.Мебелният магазин "ИКЕА" също е франчайз, като франчайзополучателя е гръцката компания "Фурлис".

Не съществува пречка на базата на франчайзингови договори да работят и банки.




Гласувай:
5



1. becksssss - Крайно време е от Инвестор да вземат ...
19.08.2012 23:37
Крайно време е от Инвестор да вземат мерки и да ограничат чудовищната ти простотия, Чавдаре. Ще ги сезирам при първа възможност.
цитирай
2. chavdar01 - ДО 1. becksssss
20.08.2012 08:22
ДРИШЛЬО!
цитирай
3. анонимен - Решение
20.08.2012 12:16
Не е в това решението - не съм чул някоя пресгрупа да сключи договор за фрайнчайз с блогър! Съществуването на независимата преса у нас предполага прозрачност в собствеността и приемане на етичния журналистически кодекс! За съжаление ЕК се разтревожи късно за състоянието на медиите в БГ.
цитирай
4. chavdar01 - ДО анонимен-3
20.08.2012 14:17
АМИ ЕТО ВЪЗМОЖНОСТ ДА СЕ СЛУЧИ НЕЩО НОВО ЗА ПРЪВ ПЪТ!
А КОЛКОТО ДА ЕК.ПО ДОБРЕ КЪСНО,ОТКОЛКОТО НИКОГА!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: chavdar01
Категория: Политика
Прочетен: 3963186
Постинги: 2607
Коментари: 5561
Гласове: 4831
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031