Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.12.2018 12:31 - ТАЛИБАНИ С БАГЕРИ "ПОГРЕБАХА" СИМВОЛА НА К.К. АЛБЕНА-КОРАБА АРАБЕЛА!!!
Автор: chavdar01 Категория: Политика   
Прочетен: 1302 Коментари: 0 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
  УНИЩОЖИХА ИСТОРИЧЕСКИ КОРАБ НА 100 ГОДИНИ В КУРОРТА "АЛБЕНА". "АРАБЕЛА" Е БИВШ ВЛЕКАЧ "ВАСИЛ ЛЕВСКИ", ПОСТРОЕН ПРЕЗ 1911 Г.!!!      inShare Pan.bg06 дек 2018 | 10:48 image (3003) image(3) image
От в."Добрич ОН лайн", чийто и снимки виждате по-долу научихме тъжната новина, че корабът-ресторант "Арабела" вече не съществува! 

От няколко дни се събаря корабът „Арабела“ в курортния комплекс Албена. Добрич онлайн потърси информация от дружеството каква е причината да се премахне това емблематично заведение и какво ще бъде построено на негово място. 

Съборихме го, защото беше много остарял и вече опасен за туристите, които минават от там, каза ръководителят на отдел „Проектиране и инвестиции“ в „Албена“ АД Виолета Тонева. Тя посочи, че корабът е бил много остарял и като конструкция, и като външен вид. „Реставрацията му щеше да струва доста. За това се тръгна към премахване на „Арабела“, поясни Тонева. 
Към момента ще разчистим площадката, но все още няма готов проект какво ще бъде изградено на мястото. Идеята е там да бъде оформен изцяло ансамбъл от хотел „Арабела бийч“, който предстои да бъде реновиран, и околните пространства, каза ръководителят на отдела. 
Всичко се прави от гледна точка на сигурност. През миналото лято корабът „Арабела“ нямаше наемател и изглеждаше доста ужасно, допълни Виолета Тонева. 

image 
image 

ПИТАМЕ, ДАЛИ ОТ КУРОРТЕН КОМПЛЕКС "АЛБЕНА" ЗНАЕХА, ЧЕ КОРАБЪТ ВСЪЩНОСТ Е ИСТОРИЧЕСКИ? 
ТОВА БЕ БИВШИЯ ПАРЕН ВЛЕКАЧ "ПРЕСЛАВ", А ПРЕДИ ТОВА - "ВАСИЛ ЛЕВСКИ". 
УЧАСТНИК И ВЪВ ВОЙНИТЕ НА БЪЛГАРИЯ. 
ПОСТРОЕН ПРЕЗ 1911 Г. БЕ УНИЩОЖЕН КОРАБ НА НАД 100 ГОДИНИ С ЛЕКА РЪКА!!!
 


image 
Сведение от приятелите от "Морски вестник" за това, че "Арабела" наистина е бивш влекач "Преслав" и съответво преди това - "Васил Левски". 

Статия от "Морски вестник" за това, че "Арабела" е кораб с историческа стойност и значимост: 

Тези, които са чели информацията в „Морски вестник” 19 февруари 2013 г. Влекачът „Левски” в мобилизационните планове на Флота на Н. В., може би знаят. Там, в последните изречения, споменах: Известно е, че след 1944 г. „Левски” получава името „Преслав” и продължава да изпълнява задълженията си на пристанищен влекач. По-късно е бракуван, а корпусът му днес можете да видите в курортния комплекс Албена. Само че на борда му е изписано името „Арабела”. 
Сега, в подкрепа на това мое твърдение, публикувам още един аргумент. 
Преди 39 години, в бр. 39 (1365) на в. „Маяк” от 8 октомври 1987 г. 
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > > е публикуван споменът на капитан далечно плаване Георги Стоянов „Влекачът „Левски”. В него ветеранът разказва за един от периодите на активно използване на пристанищния влекач „Левски” - след 9 септември 1944 г. За всичко, написано за този период, можем да вярваме на капитан Стоянов, който е бил на борда на кораба по това време. В това число и за това, че корпусът на „Левски” (по-късно получил името „Преслав”) става основа за изграждането на нова, вече брегова, конструкция, която днес виждаме като бар „Арабела” в курортния комплекс Албена. 
Искам да посоча още един факт в спомена на капитан Стоянов. Той твърди, че за участието на влекача „Левски” в Първата световна война като минен заградител е получил златен медал. Такъв медал не е получил никой участник в Първата световна война, защото е нямало такова отличие. Но военни медали наши кораби са получавали. Например параходът „Борис” на Българското търговско параходно дружество, участвал също в Балканската и в Първата световна война. Капитан Стоянов не би писал за медал обаче без да е получил информация от някой от по-старите ветерани, а защо не и да е видял самия медал на мостика на кораба или в някое друго помещение? Влекачът-ветеран „Христо Ботев” на ВМС и днес носи своите отличия на борда. Така или иначе, струва си този въпрос да бъде проучен допълнително. А някогашният пристанищен влекач „Левски” ще продължава да живее, може би още дълго време, като бар „Арабела” - съдба, която спохожда малцина плавателни съдове не само у нас, но и по света. 
Атанас ПАНАЙОТОВ 


ВЛЕКАЧЪТ „ЛЕВСКИ” В МОБИЛИЗАЦИОННИТЕ 
ПЛАНОВЕ НА ФЛОТА НА Н. В. 


Пристанищният влекач „Левски” взема участие в Балканската и в Първата световна война. След гибелта на еднотипния му „Варна” (17 септември 1916 г.) след натъкването му на руска мина пред Батова, участията на „Левски” в различните операции са по-ограничени. Но това не е причина той да остане извън мобилизационните планове на Флота на Н. В. През 30-те години на миналия век. Какво предвиждат те? 
В документ, запазен във Военноморския музей, в резюме можем да извлечем следната информация: 
„Водоизместване 100 тона, скорост 7 възла, район на действие до 1000 мили, мощност на двигателя 350 к.с., носи гориво до 40 тона, разход на гориво 240 кг в час. Предвиден за въоръжаване с едно 75 мм оръдие (далекобойност 8 км, скорострелност 12 изстрела в минута, боекомплект 300 снаряда) и две тежки картечници. Като минен заградител приема до 36 мини. Предвиден е и вариант като патрулен кораб с 12 противоподводни мини. В десантен вариант приема до 120 войници на борда. Екипажът му във военно време наброява 43 души.” 

Както се вижда, в данните за кораба има различия, които трябва да бъдат уточнени. Малко е писано изобщо за този неуморен морски труженик, служил десетилетия под български флаг. Известно е, че след 1944 г. „Левски” получава името „Преслав” и продължава да изпълнява задълженията си на пристанищен влекач. По-късно е бракуван, а корпусът му днес можете да видите в курортния комплекс Албена. Само че на борда му е изписано името „Арабела”. 

Атанас ПАНАЙОТОВ 
-------------------------- 
Историята: 
ПОРЕДИЦА "БЪЛГАРСКИТЕ КОРАБИ" с водещ д-р Калоян Панчелиев 

Парен влекач "Левски" (ок. 1911 г.) 

Построен - 1911 г. в Холандия; 

Обслуга - 10 души; 

Най-голяма дължина - 25 м; 

Най-голяма широчина - 5,5 м; 

Най-голямо потъване - 2,7 м; 

Най-голяма мощност на двигателя - 138 к.с.; 

Скорост - 7 мили в час; 

Район на действие при пълен ход - 1000 

Обикновен запас гориво - 30, 000; 

Местослужене - Бургас. 

image 

Илюстрация - пощенска картичка с изображение на парния влекач "Левски" /вдясно/ в пристанище Варна от архива на Димитър Койчев 

Според Ярослав Гочев. Заледявания на морската вода край варненските брегове. Научно-популярен алманах "ФАР" 82 снимката е от 1929 г. 

"Варна, февруари 1929 г. Ледоразбивачът "Левски" разчиства леда в пристанището" 

image 

По-късно влекачът "Левски" е преименуван на "Преслав". Една интересна фотография на "Преслав" е публикувана в научно-популярен алманах "ФАР" 80 
в статията "Съдбата на един потопен флот" от Любомир Сапунджиев: 

image 



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!
image

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/2 СЛЕДВАЩА СНИМКА image image
P.S.

ПОРЕДНИЯТ БГ РЕЗИЛ
НА САМОЗАБРАВИЛИ СЕ И ИЗМИСЛЕНИ
НОВО-ЧОРБАДЖИИ!!!    



Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: chavdar01
Категория: Политика
Прочетен: 3965228
Постинги: 2607
Коментари: 5561
Гласове: 4831
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031